Sorcolor tutkii listautumista yhtenä vaihtoehtona tulevaisuuden kasvun rahoittamiseksi. Jos yhtiö tähän päätyy, osakkeita halutaan tarjota erityisesti piensijoittajille.
Maalausyhtiö Sorcolor on kasvanut viime vuosina vahvasti. Tahti ei näytä hidastumisen merkkejä.
Seuraavana Sorcolorilla siintää tulevaisuudessa yhtenä vaihtoehtona mahdollinen listautuminen tulevaisuuden kasvun rahoittamiseksi. Tähtäimessä voisi olla First North -markkinapaikka.
− Tutkimme sijoitusvaihtoehtoja, koska listautuminen voisi kehittää yritystä tehokkaammaksi, sanoo toimitusjohtaja Jere Koivula.
Sijoittajille Sorcolor näyttäytyisi helposti lähestyttävänä.
− Alustavana ajatuksena on, että pystyisimme tarjoamaan esimerkiksi piensijoittajille vastuullisen maalausliikkeen, äärimmäisen helposti ymmärrettävän toimialan, kasvua ja kannattavuutta, Koivula sanoo.
− Haluamme kehittää samalla myös Suomen maalausmarkkinaa.
Kaksinumeroista kasvua
Sorcolor on kasvanut tähän mennessä joka vuosi. Vuonna 2021 yritys kasvoi 25,8 prosenttia.
Kasvua on tapahtunut lähinnä orgaanisesti, mutta myös yritysostojen kautta. Yrityskauppoja Sorcolor on tehnyt tähän mennessä neljä, ja neuvotteluita on käynnissä tälläkin hetkellä. Yhtiön taloudellinen tilanne on hyvä, ja yrityskaupat onkin rahoitettu omasta tulovirrasta.
”Haluamme kasvaa rohkeasti, mutta järkevästi.”
Sorcolorin liikevaihto oli tilikaudella 2021 9,6 miljoonaa euroa ja tulos 0,14 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 arvioitu oikaistu vertailukelpoinen liikevaihto on Koivulan mukaan noin 11,5 miljoonaa euroa ja tulos reilusti plussan puolella.
− Haluamme kasvaa rohkeasti, mutta järkevästä. Tavoittelemme voimakasta, vähintään kymmenen prosentin vuosittaista orgaanista kasvua. Yritysostot tukevat kasvua lisää. Tavoitteena on laajentaa liiketoimintaa tulevaisuudessa mahdollisesti myös Suomen ulkopuolelle, Koivula sanoo.
Iloiset työntekijät ja tyytyväiset asiakkaat ovat olleet Sorcolorin toiminnan keskiössä aivan alusta alkaen. Yhtiö on pyrkinyt kehittämään asiakaskokemustaan jatkuvasti ja pyytänyt jokaisen urakan päätteeksi palautetta ja ideoita toiminnan kehittämiseksi. Yhtiön asiakastyytyväisyys onkin ollut läpi sen historian varsin korkealla.
− Pyrimme olemaan rajattoman hyviä. Jos ongelmia tulee, löydämme niihin aina ratkaisun, Koivula lupaa.
Hänen mukaansa tyytyväisyyden takana on myös läpinäkyvyyden korostaminen ja palvelujen ostamisen helppous. Sorcolor haluaa uudistaa maalausalaa myös jatkossa.
− Olimme ensimmäinen alan toimija, joka laittoi selkeät hintaesimerkit näkyville ja perusti verkkokaupan, josta voi suoraan ostaa maalauksen. Kartoitamme myös muita digitalisaation mahdollisuuksia, ja meillä on tälläkin hetkellä pilotteja käynnissä.
Maalaaminen on liiketoimintana hyvin kausiluonteista, ja Sorcolorin toiminta painottuukin pääasiassa huhti-syyskuulle, joka on ulkomaalausaikaa. Sesonkiaikaan yhtiö työllistää yli 300 henkilöä, talvisin noin sata.
− Pyrimme pikkuhiljaa laajentamaan tuoteportfoliotamme, jotta pystymme tasapainottamaan kausivaihtelua. Olemme tehneet isoja rekryjä sisämaalausliiketoiminnan kehittämiseksi, Koivula kertoo.
Mahdolliset osakeantirahat Sorcolor aikoo käyttää juuri digitaalisiin investointeihin, yrityskauppoihin ja muuhun kasvun tukemiseen.
Työntekijät ja asiakkaat osaksi tarinaa
Yrityksen tarina alkoi, kun veljekset Miika ja Tuomas Soronen alkoivat maalata kesätöikseen tuttujen taloja Raumalla, jossa Tuomas opiskeli käsityönopettajaksi. Töitä oli enemmän kuin veljekset ehtivät tehdä, joten mukaan palkattiin kavereita. Kysynnän kasvaessa entisestään toiminta laajeni myöhemmin osakeyhtiöksi, johon tuli mukaan myös kolmas veli Samuel.
Sorcolorille on tärkeää, että paitsi asiakkaat, myös työntekijät ovat osa tarinaa. Alusta asti on ollut selvää, että taloon otetaan hyviä tyyppejä ja tekijöitä. Moni aloittaa yrityksessä määräaikaisena, mutta sorrilaistuukin matkan varrella ja löytää itsensä vakituinen työsopimus kädessä. Samoin kävi Koivulalle itselleenkin.
− Sorcolorissa parasta on henkilöstö, ja se lisää yhtiön kilpailukykyä, hän sanoo.
Moni työntekijä on päätynyt myös yhtiön osakkaaksi. Omistajien määrä on tällä hetkellä 21, mutta kasvaa kevään mittaan kolmeenkymmeneen. Heistä jokainen myös työskentelee yhtiössä.
Tänä vuonna Sorcolor täyttää kymmenen vuotta, ja tarina jatkuu.
− Meillä on kymmeneltä vuodelta näyttöä siitä, kuinka pystymme kasvamaan.
Sorcolorin toiminta-alueet:
Uusimaa, Varsinais-Suomi, Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa, Satakunta, Keski-Suomi ja Pohjois-Savo
Tuoteryhmät:
– ulkomaalaukset
– sisämaalaukset
– tiilikattojen käsittelyt ja maalaukset
– uudispeltikattojen maalaukset
Ole osa tarinaa!
Tilaa uutiskirje, jossa kuulet Sorcolorin yritystarinan jatkumisesta. sorcolor.fi/oleosatarinaa
(Uutiskirje ei ole Sorcolorin markkinointirekisteri. Et saa uutiskirjeessä markkinointia maalauspalveluista.)
Sorcolor
Sorcolorin toiminta-alueet: Uusimaa, Varsinais-Suomi, Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa, Satakunta, Keski-Suomi ja Pohjois-Savo Tuoteryhmät: -ulkomaalaukset -sisämaalaukset -tiilikattojen käsittelyt ja maalaukset -uudispeltikattojen maalaukset Ole osa tarinaa!