Suomen tuonnista ja viennistä lähes 90 prosenttia kulkee meritse. Nyt lääkekuljetuksetvarmistetaan laivoilla. Merialan ammattilaiset kuuluvat monin osinyhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstöön. Samaan aikaan useat yhtiöt ovat ilmoittaneet lomautuksista ja antaneet tulosvaroituksia.
Suomen tuonnista ja viennistä lähes 90 prosenttia kulkee meritse. Suomi on siis lähessaari ja matkustajalaivoillamme on suuri roolihuoltovarmuuden turvaajina muun rahtiliikenteen ohella.
– Moni laivamatkustaja ei tule ajatelleeksi, että matkustaja-aluksilla kulkeevaltaosa päivittäistavaroista meidän kauppoihin, Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala sanoo.
Kaikki suomalaiset matkustaja-autolautat kuljettavat sekä matkustajia että rahtia. Lääkekuljetukset Suomeen varmistetaan nyt laivoilla.
– Ulkomaan merikuljetukset kulkevat koronaviruksen aiheuttamista poikkeusoloista huolimatta. Varustamot, yhdessä huoltovarmuusorganisaation ja muiden viranomaisten kanssa tekevät jatkuvasti yhteistyötä merikuljetusten turvaamiseksi, Suomen Varustamot tiedottavat.
– Päivittäistavaroiden, kuten ruuan ja lääkkeiden saatavuus Suomeen turvataan. Hallitus on poikkeusolojen toimista linjatessaan todennut, että tavara- ja rahtiliikenteen jatkuvuus varmistetaan. Varustamot, huoltovarmuusorganisaatio ja viranomaiset tekevät yhteistyötä, jotta rahti saadaan kuljetettua.
Merialan ammattilaiset myös kuuluvat monin osinyhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstöön.
Rahdin lisäksi nyt ajavat laivat kuljettavat rajoitetusti yhdensuuntaisia matkustajia tai automatkustajia, joiden on päästävä palaamaan kotimaihinsa ja jotka ovat tarkastaneet oikeutensa saapua maahan määräsatamassa.
Suomen merkittävä kauppalaivasto
Tilastokeskuksen tuoreiden helmikuun tietojenmukaan Suomen kauppalaivaston koko oli 1 243 alusta. Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 685 alusta ja pienaluksiin 284 alusta. Proomuja ja muita kuljetuskoneettomia aluksia oli yhteensä 274 kappaletta.
Varsinaisesta kauppalaivastosta suurin osa on matkustaja-aluksia ja seuraavaksi eniten on erikoisaluksia ja muita aluksia.
Suomeen rekisteröityjen roro-matkustaja-alusten kuten esimerkiksi Viking Linen M/S Rosellan kaltaisten viihdekeitaiden nettovetoisuutena mitattava kuljetuskapasiteetti onnoin 284 000 kattaen melkein 40 prosenttia koko varsinaisen kauppalaivaston kuljetuskapasiteetista.
Matkustaja-autolautoilla kuljetetaan jopa 60 prosenttia kappaletavaroiden vienti- ja 50 prosenttia tuontikuljetuksista.
