Olen ollut mukana aktiivisena toimijana Osakesäästäjissä pian 25 vuotta. Olen saanut tutustua moniin teistä henkilökohtaisesti ja sadat jäsenet ovat jo ystäviä, joiden kanssa tervehditään kadulla vastaan tullessa. Porukkamme on hyvin heterogeenistä, mutta yksi asia meitä yhdistää. Olemme säästäväisiä ja ajattelevia tolkun ihmisiä.
Vaikka jäsenistömme on tutkimusten mukaan keskimääräistä suomalaista varakkaampia, ei jäsentilaisuuksissa useinkaan mene Vuittonin laukut sekaisin.Tällaiset asiat tulivat mieleen, kun tänään (24.4.) tapahtui eräällä tavalla historiallinen tapahtuma Euroopan arvopaperimarkkinoilla.
Ensimmäistä kertaa eurooppalaisen pörssiyhtiön markkina-arvo livahti yli puolen biljoonan taalaan (se on siis 500 miljardia eli melkein tuplasti enemmän kuin Suomen bruttokansantuote ja kuusi kertaa Suomen valtion vuotuinen budjetti).
Näin ei ollut koskaan ennen tapahtunut. Nokia taisi olla melko lähellä keväällä 2000. Kyseessä ei ollut mikään tekoälyyn keskittyvä it-yhtiö vaan se Louis Vuitton. Tarkemmin sanottuna Pariisin pörssissä listattu LVMH, jonka merkittävin tuotemerkki on Louis Vuitton.Pelkästään Vuittonin tuotteita myydään vuodessa yli 20 miljardilla.
Kaiken kaikkiaan LVMH:n luksusbrändejä ostetaan yli 80 miljardilla vuodessa.
Kun tutustuin LVMH:n tunnuslukuihin vähän tarkemmin, meinasi aamukahvit valahtaa väärään kurkkuun. Yhtiö, joka toki omistaa maailman kovimpia luksusbrändejä, ei kuitenkaan tee tai tuota mitään, mikä olisi kuluttajille elintärkeää. Silti senosakkeella tehdään kauppaa kahdeksankertaisella arvolla sen kirja-arvoon.
Nokiaa saa ostaa kymmenesosaan tällä tunnusluvulla. Viime aikoina realisoituneiden riskien maailmassa sijoittajan tulisi mielestäni hinnoitella enemmän tämäntyyppisiä asioita.
Bill Gates kulkee ranteessaan alle sadan dollarin Casio. Amerikassa on vallalla superrikkaiden osalta jo nyt muoti-ilmiö, jotakutsutaan termillä stealth wealth.
Siinä on tärkeää, että luksusmerkkien logoja ei näy vaatteissa tai laukuissa. LVMH:n viimeaikainen nousu perustuukin hyvin pitkälle Kiinan varakkaan keskiluokan nousuun. Siellä brändit ovat kaikki kaikessa ja Vuittonin laukku varmasti jonkinlainen statussymboli – mutta kuinka kauan?Käväisin pikaisesti Louis Vuittonin sivuilla. Siellä oli upeita ideoita äitienpäivän varalle. Nyt sitten pohtimaan, olisiko oiva äitienpäivälahja käsilaukku vai esimerkiksi samalla rahalla tuhat kappaletta Nokian osakkeita. Uskon, että mojovamman suudelman voi saada Vuittonilla.
Toisaalta kymmenen vuoden päästä voi Nokian tuotoilla käydä sellaisen hakemassa suoraan Pariisista – jos se vielä kiinnostaa sen jälkeen, kun on huomannut, miten erilaisia lopputulemia rahan käytöllä voi saavuttaa.
Karri Salmi
Kirjoittaja on Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja.