Tässä Viisaan Rahan juttusarjassa paneudumme arkistojen aarteisiin ja selaamme esiin muistoja vuosien takaa.
Viestintään sijoittaminen on merkillinen bisnes, kirjoitti sijoittaja Niko Herlin kolumnissaan Viisaassa Rahassa 6/2015.
− Esimerkkinä mainittakoon katolisen kirkon anekauppa keski- ja uuden ajan taitteessa. Kansalaiset olivat valmiita maksamaan huomattavia rahoja siitä, että viesti saadaan varmasti perille. Kirkko otti maksun ja lupasi toimittaa viestin itselle Jumalalle. Hyvä bisnes, Herlin sanaili.
Hän kuvailee, kuinka on sijoittanut viestintään eri tavoin kirkkoisien oppien mukaisesti: painettuun ja digitaaliseen viestintään, kirjoihin, uutisiin, liikkuvaan kuvaan ja musiikkiin. Taustaltaan Herlin oli pörssitoimittaja.
− Viestintäbisnekseen sijoittaminen on sikäli helppoa, että jokainen tietää, miten alan yhtiöitä pitäisi hoitaa, hän kirjoitti.
Tuolloin Sanoma oli tehnyt kehnon tuloksen, ja monilla oli sanansa sanottavana siinä, mikä oli mennyt pieleen. Poliitikko Erkki Tuomiojan mukaan huono tulos oli johtunut huonosta otsikoinnista.
− Tuomiojan kaltaisia sijoitusasiantuntijoita, jotka tuntevat Sanoma Oyj:n pinnalta pohjalle ja antavat neuvojaan on satamäärin, jopa tuhansittain. Pörssiyhtiön johto on varmasti kiitollinen kaikista tiedoista, joita Facebookissa ja kaltaisissaan jaetaan.
Herlin huomautti, että viestin saa kuitenkin usein hyvin perille sijoittamalla.
− Viestintään sijoittamisessa fiksut ja ahkerat pärjäävät parhaiten, kuten muussakin elämässä. Me muut, no, me saamme ainakin yrittää.