Hyvä kasvuyhtiö kasvaa suhdanteesta toiseen. Sijoitusmielessä niitä seulotaan pitkiä kysyntätrendejä tarkastelemalla. Yhtiön laatu suojautua kasvavan markkinan kilpailupaineilta on kuitenkin aivan yhtä tärkeää.
Kasvuyhtiötä sijoitussalkkuun etsittäessä on tärkeää nähdä, kuinka yhtiö on pärjännyt historiassa nousu- ja laskukaudella. Tämä selviää, kun yrityksen lukuja tarkastellaan pidemmältä ajanjaksolta yli suhdanteen. Pelkästään lyhyttä aikaväliä katsottaessa yhtiön kokonaistilanne ei selviä. Tällöin esimerkiksi erittäin syklisetkin alat voivat näyttää kasvavilta, kuten OP:n pääanalyytikko Antti Saari huomauttaa.
− Esimerkiksi metalliteollisuusalan yhtiö voi yksittäisen vuoden liiketuloksen perusteella näyttää täyttävän kasvuyhtiön merkit, jos liikevaihto nousee vaikka 30 prosenttia. Seuraavana vuonna syklinen firma voi kuitenkin mennä saman verran alaspäin, Saari kertoo.
Kasvuyhtiön valinnassa Saari kehottaakin etsimään trendinomaista kasvua yli suhdanteen ja mielellään niin, että heikompinakaan vuosina yhtiön liikevaihto ei ainakaan voimakkaasti tulisi alaspäin.
Saari lisää, että hyvän kasvuyhtiön liiketoiminnan skaalautuvuuden pitäisi näkyä tunnusluvuissa, eli kasvun myötä kannattavuuden pitäisi vahvistua. Toisin sanoen liikevaihdon pitäisi kasvaa kustannuksia nopeammin.
− Hyvät kasvuyhtiöt saattavat olla esimerkiksi softayhtiöitä tai vastaavasti tietynlaisia brändiyhtiöitä. Urheiluvälinevalmistaja Adidas, jolla on fyysistä tuotantoa, on hyvä esimerkki kasvavasta brändiyhtiöstä. Mitä enemmän lenkkareita myydään, sitä enemmän niitä valmistetaan. Skaalautuvuus tulee sitä kautta, että keskiössä oleva markkinointi skaalautuu riippumatta siitä, kuinka paljon lenkkareiden myynti kasvaa, Saari kertoo.
Historiallinen kasvu ei kuitenkaan ole tae siitä, että yhtiö kasvaa myös jatkossa. Siksi sijoittajan on tärkeää perehtyä toimialan trendeihin ja yhtiön laatuun sekä pohtia, puoltavatko trendit kyseisen yhtiön kasvua myös tulevaisuudessa ja onko yhtiöllä vahvuuksia, jotka suojaavat sitä kilpailulta.
Hyvä osinkoyhtiö kasvattaa tulostaan ja osinkoa myös tulevaisuudessa
Hyvän osinkoyhtiön tunnistaminen on huomattavasti helpompaa kuin kasvuyhtiön. Kun historiaa penkoo tarpeeksi pitkälle, esimerkiksi kymmenen vuoden jaksolta voi jo saada melko hyvän käsityksen siitä, kannattaako yhtiötä osinkomielessä ostaa.
− Hyvä osinkoyhtiö edustaa sellaista toimialaa, joka on suhteellisen vakaa yli suhdanteen ja pystyy tekemään hyvää tulosta kaikissa olosuhteissa, Saari toteaa.
− Menestyvät firmat, jotka eivät ole kovin suhdanneherkkiä, ovat usein hyvien osinkoyhtiöiden maineessa. Ne toimivat melko perinteisillä aloilla, jotka eivät ole kovin suuressa muutoksessa tai kasva kovin paljon, hän summaa.
Saaren mukaan isot kriisitilanteet ovat hyviä vertauskohteita katsoa, kuinka yhtiön luvut ovat käyttäytyneet. Jos yhtiön tulos ja osinko on pystytty pitämään kohtuullisen vakaana esimerkiksi finanssikriisin yli, bisnes on todennäköisesti aika hyvällä pohjalla, jos markkina ei ole muuttunut.
− Ainahan voi tulla yhtiökohtaisia haasteita, mutta lähtökohtaisesti esimerkiksi Helsingin pörssissä Sampo ja Elisa ovat selkeästi profiloituneet vakaina osinkoyhtiöinä. Puhelinliittymiä ja vakuutuksia tarvitaan aina, siihen ei kovin paljon vaikuta mikä on talouden suhdanne. Molemmat ovat myös melko vakiintuneita aloja, jotka muuttuvat hitaasti, Saari kertoo.