Megatrendit eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, vaan vaikuttavat siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy. Niinpä ne kiinnostavat myös sijoittajia.
Megatrendit muokkaavat maailmaa pitkällä aikavälillä, joten sijoittajankin kannattaa pysyä niistä kartalla.
− Hyvä tapa hahmottaa megatrendi on ajatella esimerkiksi digitalisaatiota tai ilmastonmuutosta. Ne eivät ole syntyneet eilen, eivätkä ne katoa huomenna. Ne vaikuttavat meidän elämäämme pitkällä aikavälillä, sanoi sijoitustuotejohtaja Tiina Raininko Nordea Varallisuudenhoidosta Nordean webinaarissa maaliskuun lopussa.
− Sijoittamisessa yritetään löytää aina huomisen voittajia. Kun mietitään, mitkä yritykset menestyvät, yksi tapa hahmottaa sitä on megatrendien kautta.
Megatrendi- ja teemasijoittamisessa sijoittaja pyrkii löytämään yrityksiä, jotka etsivät ratkaisuja pitkän aikavälin ongelmiin.
Rainingon mukaan kolme suurinta megatrendiä ovat teknologinen murros, vastuullisuushaasteet sekä väestönkehitys ja yhteiskunnalliset muutokset. Isojen megatrendien alle mahtuu eri teemoja, esimerkiksi teknologian murros kattaa vaikkapa robotiikan ja automaation.
− Megatrendit ovat pitkiä. Siellä tulee erilaisia vaiheita, ja teemat saattavat olla hyvinkin kapeita, sanoo sijoitustuotejohtaja Tuukka Teräväinen Nordea Varallisuudenhoidosta.
− On äärettömän vaikea löytää yksittäisiä voittajia, koska nehän pitäisi löytää alkuvaiheessa eikä vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat jo Appleja ja vastaavanlaisia firmoja. Rahastoissa on yleensä aina mukana kasvuvaiheen yrityksiä sekä jo toimialalla vakiintuneita yrityksiä. Niissä saa myös elinkaarihajautusta samalla.
Sijoittajan kannattaakin muistaa hajautus, koska eri yhtiöiden välillä markkinatilanteet voivat muuttua nopeasti. Näin kävi esimerkiksi tekoälykentällä alkuvuodesta, jolloin näytti siltä, että alaa dominoi muutama yhdysvaltalaisyhtiö. Täysin puskista tuli kuitenkin kiinalainen DeepSeek, joka osoitti, että tilanne voi muuttua nopeasti.Megatrendit muokkaavat maailmaa pitkällä aikavälillä, joten sijoittajankin kannattaa pysyä niistä kartalla.
− Hyvä tapa hahmottaa megatrendi on ajatella esimerkiksi digitalisaatiota tai ilmastonmuutosta. Ne eivät ole syntyneet eilen, eivätkä ne katoa huomenna. Ne vaikuttavat meidän elämäämme pitkällä aikavälillä, sanoi sijoitustuotejohtaja Tiina Raininko Nordea Varallisuudenhoidosta Nordean webinaarissa maaliskuun lopussa.
− Sijoittamisessa yritetään löytää aina huomisen voittajia. Kun mietitään, mitkä yritykset menestyvät, yksi tapa hahmottaa sitä on megatrendien kautta.
Megatrendi- ja teemasijoittamisessa sijoittaja pyrkii löytämään yrityksiä, jotka etsivät ratkaisuja pitkän aikavälin ongelmiin.
Rainingon mukaan kolme suurinta megatrendiä ovat teknologinen murros, vastuullisuushaasteet sekä väestönkehitys ja yhteiskunnalliset muutokset. Isojen megatrendien alle mahtuu eri teemoja, esimerkiksi teknologian murros kattaa vaikkapa robotiikan ja automaation.
− Megatrendit ovat pitkiä. Siellä tulee erilaisia vaiheita, ja teemat saattavat olla hyvinkin kapeita, sanoo sijoitustuotejohtaja Tuukka Teräväinen Nordea Varallisuudenhoidosta.
− On äärettömän vaikea löytää yksittäisiä voittajia, koska nehän pitäisi löytää alkuvaiheessa eikä vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat jo Appleja ja vastaavanlaisia firmoja. Rahastoissa on yleensä aina mukana kasvuvaiheen yrityksiä sekä jo toimialalla vakiintuneita yrityksiä. Niissä saa myös elinkaarihajautusta samalla.
Sijoittajan kannattaakin muistaa hajautus, koska eri yhtiöiden välillä markkinatilanteet voivat muuttua nopeasti. Näin kävi esimerkiksi tekoälykentällä alkuvuodesta, jolloin näytti siltä, että alaa dominoi muutama yhdysvaltalaisyhtiö. Täysin puskista tuli kuitenkin kiinalainen DeepSeek, joka osoitti, että tilanne voi muuttua nopeasti.