Tietynlaisia nahkalaukkuja ja tennareita hankitaan tuottomielessä. Arvonnousu voi olla vakaata tai syöksyä kaakkoon, vaikka pörssissä niillä ei kauppaa käydäkään.
Luksustuotteiden hankinta sijoitusmielessä pääsi vauhtiin, kun niiden markkina avautui vaurastuvalle keskiluokalle. Nyt on jo melkeinpä tavallista ostaa useammankin tuhannen euron arvoisia laukkuja, kenkiä ja kelloja.
– Olisikohan syy siihen vähän niin kuin ostettaessa Ferrarin sateenvarjon tai avaimenperän, että sitä kautta saa osan sitä brändiä ja päästään mukaan johonkin suurempaan, arvelee Fashion Finlandin toiminnanjohtaja Jani Niipola.
Perinteiset merkit, kuten Gucci, Hermès ja Louis Vuitton kiinnostavat myös tuoton kannalta. Tällöin niiden arvo syntyy joko laadusta, brändistä ja luksuksesta tai maineesta. Muut muotitalot, kuten Balenciaga, voivat murtaa valtasuhteita, jos niillä on jokin erikoinen, niukasti saatavilla oleva nahkalaukku, jonka käsityön jälki on muotitalon huippulaatua.
Tiettyjen luksuslaukkujen ja -tennareiden arvo perustuukin juuri vähäiseen saatavuuteen. Tuotteen loppuun myyminen ei vähennä tuotteen haluttavuutta, vaan päinvastoin kasvattaa sitä. Niipola kertoo esimerkin Helsingin keskustassa olevasta rullalautailuliikkeestä:
– Myymälä saa tiettyä tennaria myyntiin esimerkiksi 50 paria ja myy niitä 150 eurolla. Ne, jotka onnistuvat jalkineet ostamaan, myyvät niitä eteenpäin jo samana iltana verkossa tuplahinnalla.
Toisaalta tennareiden arvo saattaa hetkessä myös romahtaa, jos esimerkiksi tuotteen maine on sidottu julkisuuden henkilöön, jonka kiinnostavuus ja mielikuva romahtavat. Luksuslaukun arvo perustuu laatuun ja on siksi turvatumpi. Tällainen tuote saattaakin Niipolan mukaan kasvattaa arvoaan useamman kymmenen vuoden ajan.
– Sijoitusmaailmassa vertaisin näitä niin, että tennarit ovat kuin kryptomarkkinat: niihin investointi on joko pikavoitto pörssissä tai äkkiromahdus. Luksuslaukkuun investointi on vakaampaa ja pitkäjänteisempää sijoittamista. Riskit niissä ovat erilaiset, hän sanoo.
Asustesijoittamisella ei kuitenkaan oman talouden tilanteita ratkaista, vaan se on kuin hyvien aikojen harrastus. Joitakin se voi innostaa sijoittamaan muotitalon pörssiosakkeisiin, mutta Niipola ei arvele sen olevan yleinen käytäntö.
– Kiinnostavaa on nähdä, kuinka muuta muotimaailmaa muokkaava vastuullisuusajattelu tulee näkymään esimerkiksi nahkalaukkujen kysynnässä ja arvostuksessa. Vielä ei ole vastaan tullut yhtä hyvää korvaavaa investointikohdetta muista muotituotteista, Niipola pohtii.